tisdag 1 juni 2010

Ooops, Israel- you did it again



Som alla redan vet så har Israel attackerat hjälpkonvojen med förnödenheter Ship to Gaza på internationellt vatten utanför Gaza.

Ombord på fartygen fanns medborgaraktivister och flera svenskar, bland dem fanns Henning Mankell, Mehmet Kaplan och Mattias Gardell.

Israel hävdar att attacken var i självförsvar. Då undrar jag, självförsvar mot vad??? Mot mat och biståndshjälp?
Ja, själklart kan jag förstå att man måste försvara sig mot det. Det var det dummaste jag någonsin har hört.

Fördöm Israels agerande! Var är USA i sådana här sammanhang? Det låter väldigt tyst här.
I måndags beräknades dödssiffran ligga på 19 men Israel bekräftar 10 dödsfall.

På tal om det såg jag Turkiets premiärminister Erdogan fördöma Israels agerande i nyheterna idag. Lite ironiskt kanske med tanke på att Turkiet inte agerar något annorlunda jämfört med Israel vad gäller kurderna. Och så ska Turkiet prompt vara med i EU. Absurd komik.


Israels premiärminister Netanyahu beklagar att händelsen har krävt dödsoffer.
Jag är förstummad.
Tur att omvärlden är vettig nog att hålla med mig.

OBS! Bilden ovan är tagen från HBL och visar FN:s säkerhetsråds krismöte under måndagen vad gällde attacken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar