fredag 5 juni 2009

Fy fan vad vi är bra!!

Idag har jag varit på hela två studentmottagningar!!
Jag har ätit mig tjock på mat och mat och tårta och återigen tårta. Imorgon blir det mer mat och tårta och en till studentfest.

En tanke som slog mig idag var att jag verkligen tycker om studenten, den dagen man tar sin student. Jag känner med studenternas lyckorus och glädje som varar de första sommarlovsdagarna. Sen kommer ångesten, då man inser att man efter lovet faktiskt "måste leva det riktiga vuxna livet" och tänker: vad ska jag göra nu? Vilka är de nya dagliga rutinerna?

Även om den svenska studenten är en stor glädjefylld och väl firad högtid, kan jag med en besviken ton säga att examinationen från Universitet och högskolor inte är det.
Jo, förutsatt att man går en linje som läkarlinjen eller jurist och dylikt. Då står skolan för festen och man får ett riktigt firande och känner att "wow, jag har klarat det!! Jag har en examen efter alla dessa år och jag har äntligen min utbildning!"
Den känslan uteblir nästan (nästan) helt när man bara får ett papper som bevis på sin examen tackar för sig (går och hämtar ut sin examen) går hem och firar med familj och vänner och kanske klasskamrater om man har ordnat ordna en egen fest tillsammans med sina klasskamrater.

Man får inte gå upp på någon scen i festliga klänningar och kostymer och ta emot sin examen från rektorn, buga och niga och höra applåder, inte inom ämnen som humaniora verkar det som i alla fall. Jag ville känna som studenterna i USA (i filmerna) verkar känna när de slänger upp sina hattar i luften med examensrullen i handen och leendet på brett.

Sen började jag tänka på hur man firar sin färdiga utbildning i olika länder och på olika håll i världen. Hur firas de? Vad finns det för likheter mellan ceremonierna?
Vad betyder de olika sätten man firar på ? Varför har man gröna kläder tex, varför har man hattar osv.

Det skulle vara roligt att få höra lite om det är någon som vet något intressant och kul om hur olika länder firar detta!

Själv har jag lagt upp lite skoj bilder, den från hawaii var den roligaste tyckte jag = )
men verkar vara den jobbigaste, när det kommer till möjligheten att kunna andas.





Bilderna är tagna från lund.se samt deviantART.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar