tisdag 24 november 2009

Dåligt system= större chans att smittas!



För några dagar sen tog jag vaccinet mot svininfluensan. Jag stod och väntade i kön i cirka 3 timmar innan jag kunde ta vaccinet. Det var drop-in på vårdcentralen och just denna dag så fick riskgrupperna komma och ta sprutan.

Jag och en vännina tillhör båda riskgrupperna.

När kölapparna väl delades ut av volontärer och sjuksköterskor, ställdes jag mot väggen. Sjuksköterskan smålog lite hånfullt och höll inte alls med om att någon av oss tillhörde riskgruppen. Hon sa att även om vi fick kölappar och papper att fylla i, så var det inte säkert att vi fick komma in och få sprutan eftersom barnen prioriterades i första hand i alla fall och vi eventuellt inte sågs som en riskgrupp trots allt.

Motvilligt gav hon oss lappar att fylla i och det första som står där är precis ovannämnda krav som uppfyller att man tillhör riskgruppen! Jag säger det inte stolt, jag säger det lite surt eftersom jag fick stå och visa min vänninas gravida mage för att bevisa att vi faktiskt fick ta sprutan.

Jag förstår att barnen prioriteras och jag tycker de borde ha fått gått före i kön. Men jag såg inte något barn eller några äldre med rullator få gå före alls eller för den del prioriteras överhuvudtaget! De stod i kö precis som alla andra. Att hålla striktare regler verkade visst inte alls betyda något då.

Jag tycker synd om alla volontärer och sjuksköterskor som får ta emot så mycket **** från människor som känner sig frustrerade och panikslagna när de har stått och väntat jättelänge och så fort de kommer fram finns det inga doser kvar längre helt plötsligt. Personalen ska ju inte behöva ta emot så mycket elände heller.
Det är planeringen det är fel på! Det finns för lite information och dåligt planerat.
Varför har man inte gått ut till skolorna och förskolorna och sett till att barnen får vaccinet där? Då behöver ju inte barnfamiljerna oroa sig så mycket som de redan gör. Varför inte köra ut vaccinations-bussar i områden och ge alla arbetsplatser möjlighet att erbjuda sina anställda vaccinet genom arbetet?

De som stod i kö den dagen (ca 300 pers) stod kvar trots att doserna tagit slut innan halva kön fått vaccinet. Ingen gick ut med en skylt där det stod: "vaccinet är slut för idag, nästa datum...". Då behövde inte den stackars tanten med rullator stå kvar längst bak i kön i tre timmar till i hopp om att få vaccinet. Hon borde till exempel få möjlighet att boka en tid!
Hur har det hela organiserats? Antingen så har paniken tagit överhand och då har det inte planerats alls eller så är det bara dåligt skött!

OBS! Bilden är tagen från UNT

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar