tisdag 24 november 2009

Och så trädde vargarna in...

Nu har jag äntligen sett New Moon, uppföljaren till Twilight!

Det var med stor förväntan jag äntligen såg filmen. Innan jag såg den, visste jag inte ens om att det inte var samma regissör som Twilight. Jag märkte det inte till större delen, den större skillnaden från första filmen var väl att New Moon var lite fånigare (även om jag faktiskt gillar hela "fjortis" fåneriet till trots). Här kunde vi se barbröstade halvnakna killar (förklaringen var ju i för sig att killarna blev så varma att de inte klarade av att ha kläder på sig) praktiskt taget genom hela filmen (men man ska väl inte klaga?) och lite mindre deppig än Twilight var den också.



En sak jag stör mig lite på sedan Twilight är budskapet som filmen ger till yngre tjejer. Huvudpersonen Bella Swan är rätt så deprimerande och när hon träffar vampyren Edward blir hon så upp över öronen förälskad i honom att hon är beredd att ge upp hela sin värld för grabben. Det blir lite prat om döden och jag har rätt så starka invändningar mot det här. När Edward i New Moon försvinner och lämnar Bella, blir hon helt uppgiven och deprimerad och försöker utsätta sig själv för faror för att kunna känna närhet till Edward igen. Jag är inte helt känslokall, jag försöker verkligen sätta mig in i situationen och kan också förstå den. Man kan faktiskt se romansen som en nymodern Romeo och Julia-saga, däremot kan jag inte låta bli att känna att budskapet borde vara starkare än så. Det är inte ok!

New Moon ger ett större hopp vad gäller kärleken och känslan av att kunna bli lycklig igen. Bella ser en vän i Jacob Black (som tillhör urpsrungsbefolkningen och en indianstam som sägs ha sitt ursprung från vargar). Jacob Black och hans vänner vargarna/varulvarna dyker upp för att skydda Bella så fort Edward och de andra vampyrerna försvinner från Forks (Washington).
Jag har alltid dragits mer till Jacob snarare än Edward (alla Twilight fans kommer nog hata mig nu) men det får jag stå för!
En annan skillnad är att Bella var betydligt mer "uppfixad" i New Moon till skillnad från Twilight där hon hade mörka ringar under ögonen och skulle se deppig ut. Här hade hon ju fått sin älskade Edward så hon var lagom rosig om kinderna i uppföljaren.
När jag såg trailern innan jag hade sett filmen så trodde jag faktiskt att filmen till stor del skulle handla om Volturi (en grupp vampyrer som har större makt över alla vampyrer, man kan jämföra dem med ett råd eller en styrelse till exempel) men New Moon fokuserade på triangeldramat mellan Bella, Edward och Jacob.
Filmen slutade otroligt spännande, med en avgörande fråga som skulle utgöra Bella och Edwards framtid men även Bella och Jacobs framtid och huruvida deras vänskap skulle kunna fortsätta.



Jag har läst de första två böckerna men efter detta slut så MÅSTE jag läsa den tredje delen under tiden för jag har inte tålamod nog att vänta på tredje filmen. Jag har en känsla av att den tredje filmen kommer att fokusera på Volturi eftersom de har gett Bella och Edward ett ultimatum i New Moon. Förvandlas till vampyr, annars....
Så det återstår att se tills nästa hysteri (det är faktiskt som en pandemi, hela den här Twilight-sagan) när vi får se den tredje delen. Kommer Bella att förvandlas till vampyr? Kommer den onda vampyren Victoria (som har hängt med sedan Twilight) få kräva ut sin hämnd på Bella? Kommer Bella och Jacobs vänskap förstöras?
Tålamod, mina vänner. Tålamod! Den som väntar på något gott....



Lite intressant och kul info:

Jag sökte på Bella Swan kläder och utstyrsel bara för skojs skull på Ebay (auktionsnätsida som kan jämföras med svenska Tradera) och fann där att man faktiskt kan köpa Bella Swans kläder. Jag hittade bland annat en jacka som möjligtvis skulle se ut som hennes jacka från Twilight och hennes balklänning från filmen. Vilka grejer, va!

På bilderna: Varggrabbarnas före och efter bilder:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar